sobota, 7 sierpnia 2010

Praktyczne reguły e-archiwizacji

1. Opracuj stałe zasady archiwizacji dokumentów i poczty elektronicznej, dotyczące nie tylko rodzaju dokumentów czy wiadomości, które powinny być archiwizowane, ale również sposobu, w jaki powinny być archiwizowane.
2. Do archiwizacji używaj sprawdzonych wcześniej napędów oraz dobrej jakości nośników danych.
3. Dokładnie opisuj płyty z archiwum, zaoszczędzisz dużo czasu w razie potrzeby odszukania odpowiedniej informacji.
4. Odpowiednie urządzenie do przechowywania danych powinno mieć odpowiednio większą pojemność do pomieszczenia powierzchni wszystkich lokalnych dysków twardych i być w stanie wykrywać i korygować błędy podczas operacji tworzenia i odzyskiwania e-archiwum.
5. Kopie zapasowe e-dokumentów firmy powinny być tworzone regularnie.
6. Bezwzględnie nośniki z dokumentami powinno się trzymać w fizycznie innym miejscu niż oryginalne dane. Najlepiej, jeśli będzie to odrębne pomieszczenie i zamykana na klucz/szyfr szafa.
7. Archiwizuj dokumenty i pocztę elektroniczną używając ogólnie dostępnego (popularnego) formatu, który zapewni im czytelność w przyszłości.
8. Pamiętaj, że przechowywana dokumentacja elektroniczna może obejmować także dane osobowe, z którymi należy postępować zgodnie z obowiązująca ustawą o ochronie danych osobowych (Dz.U.02.101.926).
9. Nie ma jednego powszechnie obowiązującego aktu prawnego, który ustala okresy przechowywania dokumentacji. Okresy przechowywania dokumentacji także tej elektronicznej lub konkretnych dokumentów określają konkretne przepisy prawne. Ustalony przez firmę rzeczowy wykaz akt należy na bieżąco uzupełniać śledząc ustawy i rozporządzenia .

3 komentarze:

  1. Ogólnie nie słyszałam nigdy aby były jakieś reguły i zasady archiwizacji. Ja jak czytałam w https://www.connecto.pl/archiwizacja-dokumentow-w-przedsiebiorstwie/ to ogólnie archiwizacja przy wykorzystaniu systemów informatycznych również jest bardzo dobra.

    OdpowiedzUsuń
  2. Ja jeszcze akurat takich systemów nie używam, ale myślę, że niedługo również zacznę. Tym bardziej, że również czytałem o dobrych praktykach Salesforce https://www.pewnybiznes.info/praktyki-salesforce-dowiedz/ i myślę, aby u mnie w firmie to również funkcjonowało.

    OdpowiedzUsuń
  3. Poniekąd sama archiwizacja jest bardzo ważna i ja również jestem zdania, że dobrze jest wiedzieć komu takie prace warto zlecić. Jak coś to ja polecam firmę https://archiveo.pl/ która się właśnie w takich zleceniach specjalizuje.

    OdpowiedzUsuń